• تلفن تماس جهت مشاوره و راهنمایی
  • 021-55911383

سقف تیرچه یونولیت چیست؟

سقف تیرچه یونولیت، با استفاده از تیرچه‌های T شکل و بلوک‌های سبک سیمانی یا سفالی ساخته می‌شود. این روش جزو رایج‌ترین روش‌های اجرای سقف‌ها محسوب می‌شود.

همانطور که می‌دانید، تمامی مصالح ساختمانی به جز فولاد، تحمل نیروهای کششی را ندارند. در صورتی که بتن یا هر عضو دیگری استفاده شود، به جز فشاری که تحمل می‌کند، بار مرده سقف یا دال را بالا می‌برد و به تحمل نیروهای وارده کمکی نمی‌کند. برای تحمل آن، به‌ناچار باید از فولاد بیشتری استفاده کرد.

در سقف‌های تیرچه بلوک، به منظور حذف ناحیه کشش، فقط بتن لازم برای جایگزینی با فولادهای کششی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، بتن کششی، با بلوک یونولیتی جایگزین می‌شود.

با توجه به اینکه نیاز به بتن کمتر شده است، این نوع سقف‌ها از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه‌ترند و روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سقف تیرچه بلوک، شامل تیرچه‌های T شکلی است که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. اجزای تشکیل‌دهنده‌ی این سقف، شامل تیرچه، بلوک، بتن بالا یا درجا (که در بالای سقف قرار می‌گیرد و باعث اتصال تیرچه‌ها می‌شود) هستند. این اجزا با همکاری هم یکپارچه‌کاری می‌کنند. بتن نیز در قسمت فشاری سقف قرار می‌گیرد.